فروش ویژه کولر گازی

همین حالا تماس بگیر 09152608100

بازیافت زباله در منزل

6 روش جالب برای بازیافت زباله در منزل

طیف گسترده ای از خدمات و امکانات برای بازیافت زباله در منزل وجود دارد. بازیافت و کمپوست کردن زباله‌ های خانگی، علاوه بر کاهش حجم زباله ‌هایی که به محل‌های دفن زباله می ‌روند، به کاهش هزینه ‌های جمع‌آوری زباله کمک می ‌کند. بسیاری از اقلام مورد استفاده در خانه را می توان بازیافت کرد. از مزایای بازیافت می توان به محیطی تمیزتر، دفع ایمن مواد خطرناک، آگاهی بیشتر از بسته بندی اضافی و رویکرد دقیق به استفاده مجدد از مواد اشاره کرد.

بسیاری از محصولات دارای نمادهای بین المللی بازیافت هستند که به شناسایی نحوه استفاده مجدد و/یا دفع ایمن آن ها کمک می کند. تعیین اینکه چه چیزی را می‌توان در سطل بازیافت قرار داد و چه چیزی را نباید گذاشت، می‌تواند دشوار باشد. به طور کلی می توانید کاغذ، پلاستیک، فلز و شیشه را بازیافت کنید.

در این مقاله به موارد قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت و روش های بازیافت زباله در منزل اشاره کرده ایم.

زباله چیست؟

بازیافت زباله

در سال های اخیر تعاریف متعددی از زباله ارائه شده است. یکی از موضوعات مشترک در میان این تعاریف این مفهوم است که زباله موادی است که توسط تولید کننده به صورت ناخواسته تولید می شود. مواد ناخواسته ممکن است محصولات جانبی یک فرآیند تولید مانند خاکستر بادی از یک کوره باشند یا می توانند محصولاتی باشند که ارزش ذاتی آن ها از نظر دارنده فعلی آن کاسته شده است. به عنوان مثال، روزنامه ای که خوانده شده، بسته ای که باز شده و محتویات آن خالی شده یا سیبی که تا ته آن خورده شده است، همه تا آنجایی که ارزش ذاتی اصلی خود را از دیدگاه مصرف کننده از دست داده اند، مشابه هستند.

بازیافت زباله چیست؟

قبل از اینکه به روش های بازیافت زباله در منزل بپردازیم برای درک بهتر این موضوع ابتدا بازیافت زباله را تعریف کرده ایم. بازیافت زباله فرآیندی است که مواد مصرف شده و یا دور ریز جهت تولید و ساخت مجدد به همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر تبدیل می شوند. مانند ساخت کاغذ که از کاغذهای باطله و غیر قابل استفاده ساخته می شود. یا زباله هایی که قابلیت بازیافت شدن را دارند از جمله بطری پلاستیکی، پلاستیک، فولاد و زباله ‌های الکتریکی می توان مثال زد.

به طور کلی بازیافت زباله در منزل با روش و عملکردی صحیح اهمیت زیادی در حفظ محیط زیست و موجودات زنده دارد.

فواید بازیافت زباله

به طور کلی شروع بازیافت زباله در منزل کمک بسیار بزرگی به محیط زیست می کند و فواید مهمی برای محیط زیست دارد. اول از همه با بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی می شود. به این دلیل که به جای استفاده از مواد خام جهت تولید محصولات از مواد بازیافتی استفاده خواهد شد.

فواید بازیافت زباله

یکی دیگر از فواید بازیافت زباله در منزل صرفه جویی در مصرف انرژی است. هر چند که برای بازیافت مواد زاید نیاز به مقداری انرژی است. اما انرژی مصرف شده برای بازیافت بسیار کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. به عنوان مثال آلومینیوم بازیافت شده برای تولید آلومینیوم جدید، 90 درصد انرژی کمتری در مقایسه با ساختن آن از سنگ معدن دارد.

به طور خلاصه شروع بازیافت زباله در منزل می تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

-نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله ها

-صرفه‌جویی در مصرف انرژی

-کاهش دفن پسماند بازیافتی و از بین نرفتن منابع طبیعی

-استفاده مجدد از مواد و انرژی

-بهبود شرایط بهداشتی

-کاهش هزینه‌ و ایجاد منافع اقتصادی

-بهبود کیفیت مواد اولیه

-صرفه ‌جویی در مصرف منابع طبیعی

-کاهش آلودگی ناشی از حمل و تولید زباله

مطالعه بیشتر: آشنایی با محصولات شاینی مشهد

دسته بندی انواع زباله چیست؟

دسته بندی انواع زباله

زباله ها در انواع مختلفی دسته بندی می شوند اما در درجه اول سه نوع زباله وجود دارد:

1-پسماندهای شهری

معمولاً زباله ‌های شهری از چیزهایی تشکیل می‌شوند که ما هر روز استفاده می‌کنیم و متعاقباً دور می‌اندازیم. زباله های شهری شامل مواردی مانند باقی مانده غذا، لباس، رنگ، سیم، لیوان و غیره است. این زباله ها عمدتاً از خانه های ما و همچنین از کارخانه ها و مدارس سرچشمه می گیرند. ترکیب زباله های شهری با هم متفاوت است و با گذشت زمان تغییر می کند. پسماندهای شهری به دو دسته تقسیم می شوند:

  • زباله خانگی: موادی مانند غذای استفاده نشده، لباس، کاغذ، باتری های آسیب دیده و غیره در دسته بندی زباله های خانگی قرار می گیرند. پسماندهای کشاورزی نیز در زیر زباله های خانگی قرار می گیرند.
  • زباله های تجاری: ضایعاتی که از هر نوع کسب و کار، کارخانه های تجاری، مدارس و غیره به دست می آیند، در دسته ضایعات تجاری قرار می گیرند.
  • زباله ساختمانی: این ضایعات حاصل از عملیات ساختف بازسازی، تعمیر یا تخریب هرنوع سازه ساخته شده از بتن، چوب، آجر و غیره به دست می آیند. اگرچه گاهی اوقات این نوع زباله ها نیز می توانند بازیافت شوند.

2-پسماند های خطرناک

زباله های خطرناک به زباله های جامد، مایع یا گازی از صنایعی اطلاق می شود که دارای یکی از ویژگی های زیر باشند:

  • خورندگی
  • اشتعال پذیری
  • واکنش پذیری
  • سمیت

تصفیه این زباله ها قبل از تخلیه صنایع ضروری است. زباله های خطرناک برای سلامت انسان و محیط زیست به طور کلی ناامن هستند. پسماندهای خطرناک بیشتر به موارد زیر تقسیم می شوند:

زباله صنعتی: زباله های تولید شده توسط صنایع شامل موادی است که برای فرآیند تولید صنعتی مفید نیست. ضایعاتی مانند مواد شیمیایی، رنگدانه ها، خاکستر، فلزات و غیره در پسماندهای صنعتی قرار می گیرند.

3-زباله های زیست پزشکی

هر زباله ای که از تاسیسات پزشکی مانند بیمارستان ها، کالج های پزشکی، مراکز تحقیقاتی و غیره می آید، در دسته زباله های زیست پزشکی قرار می گیرند.

طبقه بندی و تفکیک زباله ها

در بالا به انواع زباله ها پرداختیم. در حال حاضر، این زباله ها بیشتر به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، یعنی زباله های جامد یا زباله های مایع.

1-زباله جامد

زباله هایی هستند که توسط خانواده ها، کارخانه ها یا بیمارستان ها تولید می شوند. تمام زباله های جامد، جامد یا نیمه جامد هستند. زباله های جامد/نیمه جامد می توانند خشک یا مرطوب باشند.

2-زباله های مرطوب

هر گونه زباله یا لجن محلول بر پایه مایع که از فاضلاب کارخانه ها، خانه ها و غیره می آید، در دسته بندی زباله های مرطوب قرار می گیرد. به عنوان مثال زباله های مرطوب می توان به آب میوه ها، سبزیجات فاسد و… اشاره کرد.

3-زباله های خشک

زباله ای است که در آب یا مایع دیگری حل نشده باشد در دسته بندی پسماندهای خشک قرار می گیرند. به عنوان مثال پلاستیک، بطری و…

4-زباله های زیست تخریب پذیر

هر ماده آلی که می تواند توسط ارگانیسم های موجود در خاک به دی اکسید کربن، آب، متان یا سایر مولکول های آلی تجزیه شود در دسته زباله های زیست تخریب پذیر قرار می گیرد.

5-زباله های تجزیه ناپذیر

هر ماده ای که نتواند به CO2، آب یا CH4 سنتز شود، در دسته بندی زباله های غیرقابل تجزیه زیستی قرار می گیرد.

چرا باید زباله های خانگی را بازیافت کرد؟

بازیافت ممکن است تاثیر قابل توجهی بر روی میزان زباله‌هایی که به محل دفن زباله ختم می‌شود داشته باشد. دفن زباله ها نه تنها تاثیر بدی بر محیط زیست ما می گذارد بلکه زیبایی شهر را نیز کاهش می دهد. با بازیافت زباله در منزل، می توانیم نقش کوچک اما بزرگی در حفاظت از محیط زیست و بازیابی شکوه شهرمان داشته باشیم.

ما معمولاً بازیافت را به‌عنوان دسته ‌بندی زباله ‌هایمان و بردن آن ‌ها به (یا جمع‌آوری و فرستادن آن‌ها به) یک مرکز بازیافت برای تبدیل شدن به اقلام دیگری تصور می‌ کنیم. این یک روش فوق‌العاده برای کمک به محیط زیست است، اما در مورد اقلامی که قابل بازیافت نیستند چطور؟

روش های بازیافت زباله در منزل

1. بطری های آب پلاستیکی

بازیافت زباله در منزل

بطری های پلاستیکی آب بدترین دشمنی است که می توان در داخل خانه داشت. پس از استفاده، بطری های پلاستیکی اغلب با بی احتیاطی توسط افراد دور ریخته می شود و به محیط زیست آسیب می رسد. با کمی خلاقیت، بطری های پلاستیکی می توانند به خوبی استفاده شوند. به عنوان مثال، یکی از روش های بازیافت زباله در منزل به این صورت است که می‌توانید نیمه ‌های پایین بطری ‌های پلاستیکی را جدا کرده و نهال ‌هایی را در آن ‌ها بکارید. ساخت این نگهدارنده‌ های گیاهی بسیار آسان است و افزودنی عالی برای فضای باغ شما خواهد بود.

برای دریافت ایده های کاشت بطری های پلاستیکی DIY کلیک کنید.

2. فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی کاربردهای مختلفی در زندگی روزمره ما دارد و در دسته بازیافت زباله خانگی دیده می شود. با این حال عیب آن ها همانند اقلام پلاستیکی، غیر قابل تجزیه بودن آن هاست. اما نگران نباشید، راه‌ هایی برای بازیافت و استفاده مجدد از فویل آلومینیومی وجود دارد، به جای دور انداختن آن پس از یک بار استفاده می‌توانید فویل را پشت گیاهان در سایه قرار دهید و از فویل به عنوان بازتابنده استفاده کنید.

3. کمپوست سازی

کمپوست سازی

وقتی میوه یا سبزیجات می خریم، اغلب تکه های بی فایده را دور می اندازیم بدون اینکه بدانیم می توان از آن ها استفاده بهتری کرد. جدا کردن آن ها در سطل زباله جداگانه یک راه آسان برای ذخیره کردن ضایعات مواد غذایی قابل کمپوست برای استفاده بعدی در باغ شما است. به هر حال، شما برای کل میوه یا سبزی هزینه می کنید، پس چرا از قسمت های غیرقابل خوردن آن نیز استفاده نکنید؟

کمپوست سازی یکی از راه های بازیافت زباله در منزل است. در مقاله قبلی اشاره کردیم راه دیگری که زباله های تر می توانند به محیط زیست کمک کنند استفاده از دستگاه زباله خرد کن خانگی است. این دستگاه در زیر سینک نصب شده و با خرد و پوره کردن زباله های تر می توان به محیط زیست و کمپوست سازی کمک شایانی کرد.

مطالعه بیشتر: زباله خرد کن خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

4. زباله های مرطوب و خشک خود را تفکیک کنید

برخی از افراد تفکیک زباله های تر و خشک برای آن ها ار بسیار سختی می باشد. یکی از روش های بازیافت زباله در منزل این است که تمام زباله های خود را با هم جمع نکنید. چرا که دولت برای دفع ضایعات مرطوب و خشک تدارک جداگانه ای در نظر گرفته است. همان طور که در بالا اشاره شد ضایعات مرطوب پوست میوه و سبزیجات، کیسه های چای و مواد غذایی باقیمانده است. در حالی که زباله های خشک شامل چوب، فلز، شیشه و محصولات مرتبط است. زباله های خشک معمولاً به محل های دفن زباله ختم می شوند و زباله های مرطوب می توانند به سطل کمپوست شما برگردند. تفکیک زباله برای محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. از روزنامه تحویل داده شده در خانه استفاده مجدد کنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که روزنامه خود را به طور منظم تحویل می گیرد، این تکنیک بازیافت بهترین گزینه برای شماست. به جای انبار کردن روزنامه های قدیمی خود، می توانید از آن ها به عنوان کاغذ بسته بندی برای بسته بندی وسایل یا هدایای شکننده خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روزنامه با مخلوط کردن آب و سرکه سفید برای تمیز کردن لکه ‌های پنجره‌، استفاده کنید.

6. اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را جایگزین کنید

جایگزین کردن اقلام پلاستیکی یکبار مصرف

در حالی که اقلام پلاستیکی یکبار مصرف در زندگی ما رایج است، استفاده مکرر از آن ها نیز می تواند تأثیر منفی بر محیط زیست اطراف ما داشته باشد. به عنوان مثال، یک قطعه پلاستیکی ممکن است تا 1000 سال طول بکشد تا تجزیه شود. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها متعهد شده اند که یک بار برای همیشه از شر اقلام پلاستیکی یکبار مصرف خلاص شوند. شما نیز می توانید روشی سالم برای جایگزینی اقلام پلاستیکی با جایگزین های سازگار با محیط زیست اتخاذ کنید. یکی از روش های بازیافت زباله خانگی به ویژه در زمینه اقلام پلاستیکی می توانید با جایگزین کردن موارد پلاستیکی خود با وسیله های زیست تخریب پذیر و چوبی و… مجدد شروع کنید.

روش های تفکیک زباله در محل کار

در بیشتر شرکت ها و سازمان ها از سیستم تفکیک زباله همانند روش بازیافت زباله در منزل استفاده می کنند. به عنوان مثال از سطل زباله دوقلو برای بازیافت زباله تر و دیگری زباله خشک استفاده می شود. اگر زباله های محل کار بهتر تفکیک شوند مدیریت کردن آن ها آسان خواهد بود.

نکته ای که باید در هنگام بازیافت زباله ها در نظر داشته باشید این است که زباله‌های الکترونیکی از جمله سی‌دی، فلش، لامپ، چراغ، اجزاء مختلف کامپیوتر، کابل‌ و غیره باید توسط سازمان جمع‌آوری و به مراکز جمع ‌آوری زباله‌ های الکترونیکی انتقال داده شوند.

زمانی تفکیک زباله ها به سبک زندگی افراد تبدیل خواهد شد که بحران بزرگ زباله را کنترل کنیم.

مطالعه بیشتر: خرید دستگاه تصفیه آب مشهد

روش های دفع زباله

تنها روش دور ریختن زباله، سطل زباله نیست. در اینجا چند جایگزین برای دفع زباله وجود دارد:

روش های دفع زباله

 

1.گودال

ریختن زباله های روزانه در گودال های دفن یا آنچه که به عنوان دفن زباله نیز شناخته می شود، جایگزینی برای سطل های زباله است و روش محبوب دفع زباله است. این روش برای از بین بردن بوی نامطبوع زباله ها می باشد.

2.سوزاندن:

بازیافت زباله در منزل شامل همه مواد نمی شود. برخی از زباله ها را با روش سوزاندن دفع می کنند. سوزاندن زباله ها در دماهای بالا و تبدیل آن ها به مواد باقیمانده یا گازی به عنوان «سوختن» شناخته می شود. این روش جایگزین بهتری برای سطل زباله است. چرا که حجم زباله 20-30٪ کاهش می یابد. هرچند که این روش مضراتی را هم در پی دارد.

3.بازیافت:

فرآیند استفاده مجدد از مواد دور ریخته شده و تبدیل آن ها به چیزی جدید به عنوان “بازیافت” شناخته می شود. این امر سومین عنصر اصلی در فرآیند «کاهش، استفاده مجدد و بازیافت» است. بازیافت اثرات مضر گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد و به حفظ منابع برای آینده کمک می کند.

4.کمپوست سازی:

هنگامی که زباله های آلی برای مدت طولانی در یک گودال نگهداری می شوند، میکروب ها شروع به تجزیه زباله می کنند. اگر کمپوست غنی از مواد مغذی باشد، کود بسیار عالی برای گیاهان می شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با محصولات فارس وان مشهد

چه اتفاقی برای اقلام بازیافتی می افتد؟

1-باتری ها

باتری های اسیدی (که در ماشین ها، کامیون ها، قایق ها، تراکتورها و غیره یافت می شود) از پلاستیک ساخته شده و حاوی اسید سولفوریک رقیق و سرب هستند. در طی فرآیند بازیافت، باتری ها خرد می شوند، اسید تخلیه و خنثی شده و پلاستیک و سرب برای بازیافت فشرده می شوند. باتری های دکمه ای (که در دوربین، سمعک، ساعت، کامپیوتر و ماشین حساب یافت می شوند) را می توان با استفاده از فرآیند حرارتی بازیافت کرد. باتری ‌های قابل شارژ خانگی (تلفن‌های موبایل و بی‌سیم، لپ‌تاپ، ابزارهای برقی و وسایل بی‌سیم) را می‌توان با استفاده از فرآیند حرارتی بازیافت کرد که کادمیوم، نیکل و آهن را بازیابی می‌کنند. کادمیوم بازیافتی برای ساخت باتری های جدید و نیکل و آهن برای ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: سینک سبز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

2-شیشه

شیشه باید بر اساس رنگ طبقه بندی شود تا از آلودگی جلوگیری شود. آن را خرد می کنند و به “کولت” تبدیل می شود. در ساخت شیشه های جدید، کولت می تواند تا 40 درصد مواد اولیه را تشکیل دهد. این امر باعث صرفه جویی قابل توجهی در مواد خام و انرژی مورد نیاز برای ذوب شیشه می شود.

3-وسايل نقليه

وسایل نقلیه را می توان تخریب کرد، مواد ارزشمند آن ها را حذف و برای ذوب خرد کرد.

4-کالاهای خانگی

لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، اجاق گاز، خشک کن، ماشین ظرفشویی و توستر را می توان از بین برد. فلزات آهنی و غیرآهنی از هم جدا می شوند و بقیه دفع می شوند. همچنین دستگاه های بازیافت پیشرفته ای وجود دارد که اقلام پیچیده‌تری مانند رایانه و تلویزیون را پردازش می‌کنند. این بازیافت ها اجزای تجهیزات را برای فروش مجدد یا بازیافت مواد با ارزش جدا می کنند و یا ممکن است کل سیستم ها را برای فروش مجدد نوسازی کنند.

5-آلومینیوم

قوطی آلومینیومی یکی از با ارزش ترین مواد زائد است. فویل آلومینیومی را نیز می توان بازیافت کرد. هم فویل هایی که غذاهای آماده و غیره ارائه می شود و هم فویل قلع سبک تر که در پخت و پز استفاده می شود. قوطی‌ ها و فویل‌ های آلومینیومی فشرده به شکل شمش ذوب می‌شوند و سپس قبل از تبدیل شدن به قوطی و سایر محصولات، نورد می‌شوند.

6-روغن

روغن‌های معدنی ضایعاتی (روغن سوخت و روغن‌های روان‌کاری) می‌توانند مجدداً فرآوری شوند و به‌عنوان روان‌کننده صنعتی با عیار پایین یا نفت کوره صنعتی برای تولید گرما، برق یا هر دو، مجدداً فروخته شوند. روغن های گیاهی مانند روغن پخت و پز را هرگز نباید با روغن معدنی مخلوط کرد. این روغن ها را می توان تمیز کرد و در خوراک حیوانات یا سوخت خودروهای سازگار استفاده کرد.

7-کاغذ

به دلایل ایمنی آتش سوزی، تأسیسات بازیافت کاغذ باید تحت نظارت باشند. روزنامه ها، مجلات، کاغذ اداری، مقوای سبک، دفتر تلفن، کارت تبریک، تقویم و دفتر خاطرات، کیسه های کاغذی همه قابل بازیافت هستند. کاغذ جمع آوری شده به کارخانه های کاغذ می رود و در آنجا به کاغذ جدید بازیافت می شود.

8-پلاستیک

صنعت پلاستیک کدی برای برچسب زدن مواد پلاستیکی مختلف برای کمک به شناسایی و بازیافت دارد. اکثر ظروف پلاستیکی موجود در خانه از HDPE، LDPE، PVC یا PET ساخته شده اند. بیشتر ظروف برای نوشابه ها از PET (پلی اتن ترفتالات) ساخته شده اند. این بطری ها را می توان خرد کرده و به عنوان الیاف برای پوشش پلی استر کیسه خواب، بالش و پتوهای لحافی بازیافت کرد. پلاستیک های بازیافتی را می توان برای نرده، مبلمان باغ، ضربه گیر ماشین، کیسه های پلاستیکی، لوله های پی وی سی و کف استفاده کرد.

9-زباله های سبز

اکثر ضایعات باغ و آشپزخانه ممکن است از طریق کمپوست خانگی بازیافت شوند، کمپوست ها موجب بهبود خاک می شوند. برخی از مراکز خدمات کمپوست را ارائه می دهند و کمپوست را به فروش می رسانند.

10-منسوجات

لباس ها و منسوجاتی که برای استفاده مجدد مناسب نیستند، در نمد زیر فرش، پارچه های ماشین پاک کن یا پرکننده الیافی برای مبلمان بازیافت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *